Violeta in Nederland – een muziektheatervoorstelling
Violeta in Nederland – ‘Gracias a la vida’ Zondag 29 september 15.30 uur Een ontmoeting met de temperamentvolle, vernieuwende Chileense zangeres Violeta Parra. Wat dreef haar, hoe komt het dat zovelen inspiratie vinden in haar werk? Violeta Parra 1917- 1967, wij blazen haar nieuw leven in. Een muziektheatervoorstelling door Pauline ten […]
Violeta in Nederland – ‘Gracias a la vida’
Zondag 29 september 15.30 uur
Een ontmoeting met de temperamentvolle, vernieuwende Chileense zangeres Violeta Parra. Wat dreef haar, hoe komt het dat zovelen inspiratie vinden in haar werk?
Violeta Parra 1917- 1967, wij blazen haar nieuw leven in.
Een muziektheatervoorstelling door Pauline ten Böhmer en Alante: Stijn van Lier en Diederik ten Böhmer.
In een land en tijd waarin de vrouw onderdanig was en achter het aanrecht diende te staan, reisde de sociaal-politieke folkzangeres Violeta door heel Chili. Ze sprak met ouderen om de traditionele Chileense muziek terug te vinden. Zij goot het in een nieuw jasje en blies het nieuw leven in: ‘Nueva Canción’.
Violeta zette haar rijke gevoelsleven om in poëzie en muziek. In verbinding met de actualiteit stelde zij vragen en inspireerde hiermee revolutionairen. Haar boodschap is nog steeds actueel.
Alles durven dromen…
Alles durven zeggen…
Alles durven schrijven…
Alles durven doen…
Pauline ten Böhmer is muziektheatermaker, zangeres en actrice. Afgestudeerd met de muziektheatermaster Time aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Ze grijpt echte verhalen en echte ontmoetingen aan en maakt daarmee documentair muziektheater.
Alante is gespecialiseerd in Zuid-Amerikaanse muziek. Diederik ten Böhmer en Stijn van Lier maken gebruik van authentieke Zuid-Amerikaanse instrumenten en zijn multi-instrumentalisten afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag.
“Violeta Parra, uitgevoerd door Diederik ten Böhmer, Pauline ten Böhmer en Stijn Van Lier is om van te smullen! Bij de laatste slotnoot schrik ik haast op uit de betoverende sfeer die de gehele voorstelling uitstraalt. Ik besefte: wow, we zitten in een kérk in het kille Nederland. Een groot contrast met de warme, temperamentvolle klanken uit Chili. Werkelijk waar, het was alsof ik het verdriet, de pijn en het zinderende verlangen van Violeta door mijn aderen voelde stromen. Het feit dat in de voorstelling ook de traditionele Chileense instrumenten gebruikt worden, maakt de Chileense sfeer af. Ik heb mee-gezinderd, meegehuild, meegehoopt en ik voelde me ook super verontwaardigd over het lot van de Chileense indianen. Wil je ook zien hoe Violeta Parra herleeft en wil je horen hoe de Chileense ziel door de ruimte zweeft? Houd dan hun pagina in de gaten!” –
– Ruth Pasternak, Lutherse Kerk, Nijmegen oktober 2018.
“Ten Böhmer kruipt in de huid van Violeta Parra en herinnert de melancholiek aan het eind van haar leven en de strijdbaarheid rondom de revolutie in melancholische Chileense liederen. Met twee muzikanten en gitaren, percussie-en blaasinstrumenten laten ze hun publiek kennis maken met de Chileense liedcultuur.” –
Theaterkrant reportage. Delft Fringe Festival juni 2018.
Trailer: